Az e-commerce parazitái

Az e-commerce parazitái

Kiwi.com - bye bye!

Avagy hogyan alakítsd át a pénzed kreditté és vedd meg a jegyedet végül máshol, még egyszer

2022. július 22. - jvaradi

Mi az a travel aggregator? (Utazás szervező, jegykereső)

 Nos, jellemzően egy internet alapú szolgáltatás, amely arra vállalkozik, hogy az előre megadott kritériumoknak , követelményeknek megfelelően a kiinduló és a célállomás között (esetleg köztes állomásokat érintve) összeállít egy (vagy több) utazási tervet úgy, hogy megkeresi a helyi és nemzetközi menetrendekben a lehetséges alternatívákat, akár több társaságot is bevonva, majd lehetőséget ad arra, hogy az érintett összes rész-útvonalra egyetlen kattintással megvásárolhasd a jegyeket.
A jobb szervezők még tovább mennek, ugyanis szállás foglalásra, autó bérlésre is lehetőséget kínálnak olyan módon, hogy minden illeszkedjen az utazási tervbe.
Zseniális szolgáltatás nem? Hihetetlenül megkönnyítheti az utazás megszervezését.

Hogyan működik mindez a gyakorlatban

Valószínűleg az esetek többségében jól, de érdemes tisztában lenni pár ténnyel, sajátossággal.

  • A szervező cégek mindössze közvetítenek
  • Nem vállalnak felelőséget a menetrendben bekövetkezett változásokért 
    (Azt mindenki írja, hogy de, csak "nem úgy". Valószínűleg előbb fogod feladni, mint hogy érvényesítenéd a jogaidat, ez garantált. Ha az IKEA-hoz vagy szokva, akkor különösen reménytelen helyzetben vagy.)
  • Nem vállalnak felelőséget az általuk kiírt árakért (!)
  • A tranzakció előtt fizetned kell
  • Simán kaphatsz egy olyan értesítést - a fizetés után - hogy időközben az árak emelkedtek, X összeget kellene még fizetni.
  • Ugyan van olyan opció, hogy visszalépsz a vásárlástól, de itt már trükköznek bizonyos cégek
  • Az ügyintézés és reklamáció a morálisan liberálisabb elveket valló (sz@rik a jogaidra) cégeknél arra van kihegyezve, hogy a lehető leghamarabb feladd, belátva, hogy magadnak ártasz, ha sokáig napirenden tartod az ügyet
  • Külföldi cégeknél probléma esetén nincs esélyed használható angol tudás nélkül

Egy személyes tapasztalat:  kiwi.com

Június vége felé elhatároztuk, hogy augusztusban teszünk egy rövidebb kirándulást Skóciába. Akkoriban már nyilvánvaló volt, hogy nemzeti valutánk a több mint egy évizede tartó, gondos monetáris és fiskális politika ellenére ellenünk fog dolgozni, ezért ránéztünk arra, hogy mennyiből lehet egyáltalán megúszni magát a repülőutat.
Némi guglizás és rövid tájékozódás után a kiwi.com oldalát találtuk a leginkább használhatónak, és ők kínálták a legjobb árakat is.
Nosza, akkor vágjuk bele!
Minden úgy ment, mint a karikacsapás, az utalásunkat senki sem utasította vissza - so far so good.
Hátradőltünk, vártuk a megerősítést vagy a repülőjegyeket.
Kb. négy óra múltán meg is érkezett az üzenet a kiwi.com-tól:

kiwi01_1.PNG

(A jegyárak a rendelés óta(!) megemelkedtek, rá kéne még dobni 70 rugót...)
Semmi gond, írják is, hogy természetesen(!) teljesen visszafizetik az átutalt összeget.
View my options, pay extra/refund, refund kiválasztva.
Ismét hátradől, pár napon belül itt lesz a pénz.
Ezen a ponton természetesen megvettük a jegyeket a WizzAir oldalán 227000 forintért. 
Mindez június 30-án történt.
Két hét után - már fájó háttal - úgy éreztük, hogy nem a várt menetrend szerint haladnak a dolgok, gondoltuk, rájuk írunk az ügyfélszolgállaton:
kiwi02.PNG

Azonnal jött is egy (automatikus) válasz, itt ismét hátradőltünk:kiwi03_1.PNG

Pár nap csend, kicsit megijedtünk, hogy az elgépelés miatt (choose/chose) nem jön már az elnézést kérő válasz.
A biztonság kedvéért írtunk még egy üzenetet:

kiwi04.PNGNos, úgy tűnik csak türelmetlenek voltunk, július 20-án meg is jött a válasz. Pedig hát benne is volt az automatikus válaszban, hogy azonnal válaszolnak, amint tudnak - hát egy hét múlva sikerült.
(A két hétről nem beszélve, amíg semmi nem történt, egyszerűen csak használták a pénzem.)

kiwi05.PNGElsőre nem is értettük, de aztán megvilágosodtunk: Ezek a jóemberek úgy gondolták, hogy kreditként írják jóvá az általunk átutalt összeget, amit korlátozott ideig kegyeskednek a rendelkezésünkre bocsátani, ráadásul mindenféle korlátozással a felhasználást illetően.

Mindezt egy olyan tranzakció után, amit nem sikerült teljesíteniük.

Összefoglalom a szolgáltatás lényegét, amit nyújtottak:
Kaptunk egy 200000ft-os utalványt, amelyet az ő méltánytalan feltételeik mellett használhatunk fel úgy, hogy mi egy repülőjegyre küldtük el a pénzt.
Bónuszként lehetőségünk nyílt arra, hogy ugyanarra az útra kétszer vehessük meg a repülőjegyeket. Nájsz!

Hát itt elkezdődött egy beszélgetés, aminek a végére megértettem, hogy mi a lényeg: Lehúztak...
Időközben rákerestem guglin a következő kifejezésre: "kiwi.com scam" (scam -> átverés, csalás)

A legelső találat:
kiwi06.PNG(Warning -> figyelmeztetés)
És sorjáznak a hasonló bejegyzések...
(Hát ez nagy lámaság volt, tudom...)

Mi a gyomorforgató az ilyen üzleti etikájú cégekben

  • Rögtön az első az, hogy a gyakorlatukat etikusnak gondolják
  • Úgy tesznek, mintha ők valóban nyújtottak volna valamilyen szolgáltatást
  • Maga a tény, hogy nem vállalják a felelőséget a saját maguk által ajánlott árakért, és hogy előre fizettetnek, szélesre tárja a kaput a csalás lehetősége előtt.
    Plusz, nem tájékoztat arról, hogy a fizetés után az árak nőhetnek.
  • Nyugodt szívvel kiírhat kamu árakat, azt a látszatot keltve, hogy ő a legjobb a piacon
  • Semmiből sem áll a fizetést követően azt üzenni, hogy megváltoztak az árak, és sajnálkozni, hogy ekkora különbséget már nem tudnak állni.
  • Csak hogy világos legyen: Mi aznap megvettük a jegyet a WizzAir oldalán ugyanarra a járatra 227000 forintért, vagyis az általuk ajánlott ár (201000ft) nyilvánvalóan kamu volt, utána viszont bemondták az igazi árat, ami 43000 forinttal több volt, mint az Wizz ár. Szerintem ez probléma...
  • Nem tájékoztatnak előre, hogy a befizetett összeget sikertelenség esetén már csak náluk fogod tudni felhasználni - ami persze valahol érthető, hiszen ki lenne olyan bamba, hogy ilyen feltételekkel pénzt utalna nekik.
  • Teljesen rendben lévőnek érzik, hogy úgy került hozzájuk a pénzed, hogy Te közben semmilyen szolgáltatást nem kaptál tőlük. (Hacsak a tanulság nem számít annak)
  • Tudatosan felépített ügyfélszolgálati stratégia: Nem válaszol, nem reagál, arra játszik, hogy a végén feladod
  • Kihasználják, hogy nincs olyan intézmény az EU-ban, ahol hivatalosan foglalkoznának az ilyen "kisebb kaliberű" problémákkal. Létezik ugyan ilyesmi - az OLAF (European Anti-Fraud Office) - de ott kétlem, hogy párszáz eurós ügyekkel foglalkoznának. Pedig ezt a mentalitást megérné kiírtani gyökerestül...
  • Hivatalos, intézményi szintű támogatás híján magánemberként kereshetsz jogi úton elégtételt, ami amellett hogy esélytelen, értelmetlen is, hiszen egyrészt egy nagyobb cég anyagi hátterével kerülnél szembe, olyan jogászokkal, akik bizonyosan nagy tapasztalattal rendelkeznek a cég hasonló ügyeivel kapcsolatban, ráadásul pereskedni sokkal költségesebb lenne, mint hagyni az egészet a fenébe. Ezt hívják gazdasági totálkárnak...
    Na ezt használják ki az ilyen cégek, és ez a leginkább gyomorforgató.

Mi a tanulság, hogyan lehet védekezni

 A legfontosabb az lenne, hogy hivatalosan is üldözzék ezt a gyakorlatot mind országos, mind EU-s szinten.
Ennek híján marad a tájékoztatás, oktatás, tájékozódás, az óvatosság.
A tájékoztatás kormányzati feladat lenne. Az informatika oktatásnak része kellene legyen az, hogy hogyan lehet védekezni az internetes csalásokkal szemben.
Civil közösségi szinten fenn lehetne tartani egy olyan portált, ahol ilyen eseteket lehetne jelenteni, és tájékozódni lehetne, hogy egy adott cég gyakorlata kérdéses-e. Ezt a munkát nyilvánvalóan nem lehetne ingyen végezni.
A szervezetleség, a tájékozatlanság, a másik kára iránti közöny ideális közeg a csalók számára.
Ha más nincs, akkor marad az egyéni út, a tájékozódás, óvatosság.

Mit lehet tenni egyénileg:

  • Mindig rá kell guglizni a cégre, akinek pénzt akarsz utalni - és nem ismered.
    A cégnév + scam vagy deceit vagy fraud kifejezések biztosan működnek külföldi cégek esetében
  • Nem jó ötlet megadni a fő banszámlaszámodat
  • Ne használj egyszeri virtuális számlaszámot, mert a visszautalásnál azzal is trükközhetnek, hogy csak arra a számlaszámra "tudnak" visszatéríteni, ahonnan az utalás érkezett vagy a vásárlás történt
    Megoldás: Limitált ideig működő, vagy dedikált virtuális számla/kártya
  • Hasonló okokból vigyázni kell a PayPal fizetésekkel is
  • Vannak olyan kártya szolgáltatók, akiknél a kártyákhoz kapcsolódik ún. vásárlási biztosítás, vagyis bizonyos összeghatárig megtérítik a kárt csalás esetén. Ilyen pl. a Revolut, de biztosan egyre elterjedtebb ez a szolgáltatás.
  • Sose vásárolj impulzusszerűen, hirtelen felindulásból az interneten. Ha erre érzel késztetést, akkor gyanakodj, hogy valamivel manipuláltak. Ilyenkor inkább nézz meg más helyeket, szinte biztos, hogy lesz jobb ajánlat
  • Ha választhatsz, itthon vásárolj, mert probléma esetén legalább nyelvi nehézségeid nem lesznek - persze itthon is kellő óvatossággal
  • A FB poszt hozzászólásai között egy igazi nagyágyú
    Hiába próbálja ráderőszakolni a társaság a kredit jóváírást, azt nem szabad elfogadni. Ehelyett a kártya kibocsátó bank ügyfélszolgálatán vagy a bankfiókban egy ún. chargeback (visszatérítés) eljárást kell kezdeményezni.
    A teljes cikk: Bank360.hu

 

Ezek a tanulságok elsősorban nekem szólnak, de ha más okul az én példámból, akkor eggyel jobban érzem magam...

Mi a konkrét helyzetből a legbiztosabb tanulság?

 

kiwi.com, soha többet...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://eparasites.blog.hu/api/trackback/id/tr2417888557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Walter_Dornberger · www.jagger.hu 2024.01.27. 18:15:04

Szia ! Hasonlóan jártam egy fake hotellel a bookingon, ha érdekel a történet itt elolvashatod.
A vége: sikerült visszaszedjem a pénzt, de megküzdöttem érte.
jagger.hu/2024/01/27/nem-adom-fel/
süti beállítások módosítása